تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/14 - 08:21
کد خبر: 498156

نگاهی بر تازه‌ترین تحولات جنگ غزه؛

گمانه‌ها از برقراری آتش‌بس در غزه/ میانجی‌‌گران بین‌المللی در تلاش برای خاتمه جنگ

گمانه‌ها  از برقراری آتش‌بس در غزه/ میانجی‌‌گران بین‌المللی در تلاش برای خاتمه جنگ

گفته می‌شود، توافق تبادل اسرا و توقف (وقفه) جنگ اسرائیل در غزه شامل ۶ هفته خواهد شد اما هنوز اسرائیل و حماس درباره بسیاری از مسائل اصلی مذاکرات به ویژه مدت زمان توقف درگیری، از هم فاصله دارند. اسرائیل مدعی است که همچنان ۱۳۴ اسیر این رژیم در غزه هستند، همزمان نیز منابع فلسطینی اعلام کردند که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ فلسطینی نیز همچنان در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

به گزارش گروه  بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برخی منبع آگاه اعلام کرده اند که احتمال توافق بر سر آتش‌بس میان حماس و اسرائیل تا پیش از ماه رمضان، وجود دارد، در این گزارش به آخرین داده‌ها در این خصوص می‌پردازیم.

حمایت‌های سرسختانه آمریکا از اسرائیل 

واشنگتن به رغم حمایت‌های سرسختانه از اسرائیل دنبال آتش بس در غزه است.«جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا اواخر هفته گذشته اعلام کرد که اسرائیل با شروط آتش بس موافقت کرده است ولی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر صهیونیستی این موضوع را رد کرد.


به گزارش سی ان ان، یک مقام ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که اسرائیل مفاد توافق جدید آتش‌بس 6 هفته‌ای در غزه را پذیرفته و منتظر پاسخ حماس است. اگر حماس هم با مفاد این توافق و آزادسازی اسرا موافقت کند، یک ‌آتش‌بس در غزه برقرار خواهد شد.

در همین حال، یکی از مقامات ارشد حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که در صورت پذیرش شروط حماس از سوی اسرائیل به احتمال قوی طی 24 تا 48 ساعت آینده آتش بس در غزه برقرار می‌شود. این مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر اسرائیل با خواسته‌های حماس، که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه است، موافقت کند، راه را برای آتش‌بس ظرف 24 تا 48 ساعت آینده هموار خواهد کرد».

میانجی‌های مصری و قطری در تلاش برای خاتمه جنگ 

در حالی که مذاکره کنندگان بین‌المللی برای دستیابی به توافقی قطعی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در 10 مارس تلاش می‌کنند، مذاکرات با میانجی‌های مصری و قطری با هیئت حماس انجام می‌شود.در همین راستا، یک مقام بلند پایه به روزنامه «الشرق» عربستان گفت: پیش‌بینی می‌شود نمایندگان حماس طی دیدارهایشان با میانجی‌ها در قاهره به طرح‌های پیشنهادی در نشست پاریس پاسخ دهند و در صورتی که رژیم صهیونیستی نیز به پاسخ‌های حماس جواب دهد، دستیابی به توافق بامداد دوشنبه هموار می‌شود. وی تاکید کرد: حماس با انعطاف پذیری حرکت می‌کند که به برقراری آتش‌بس، عقب نشینی نظامی اشغالگران و بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه کمک می‌کند.

روایت واشنگتن از ادامه آتش بس

مقام آمریکایی به سی ان ان گفته است که «در صورت برقراری این آتش‌بس 6 هفته‌ای، در مرحله دوم این پیشنهاد برای دستیابی به یک آتش‌بس ماندگارتر تلاش خواهد شد.» این مقام آمریکایی با بیان اینکه ایالات متحده در چند هفته گذشته نشست‌هایی را در رژیم صهیونیستی و پاریس برای دستیابی به آتش‌بس برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری این نشست‌ها در روز شنبه در دوحه قطر نیز ادامه داشته است.

متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر در پی اعلام اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از دستیابی به توافق آتش بس موقت با حماس طفره می‌رود، اعلام کرد: فرصت توافق میان حماس و (رژیم) اسرائیل برای آتش‌بس موقت و آزادی اسیران وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه (2 اسفند) در جمع خبرنگاران درباره اظهارات بنی گانتس عضو شورای جنگ اسرائیل درباره احتمال توافق جدید برای آزادی «گروگان‌های اسرائیلی»، گفت: «نمی‌خواهم در مورد این مذاکرات با جزئیات صحبت کنم اما همانطور که قبلا گفتیم، ما فکر می‌کنیم فضایی برای دستیابی به یک توافق وجود دارد.

میلر تصریح کرد: ما خواهان توافقی هستیم که آتش‌بس موقتی را تضمین کند که منجر به آزادی گروگان‌ها و ارائه کمک‌ها به غزه شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: فرصتی برای توافق در مورد گروگان‌ها وجود دارد و ما به کار روی این موضوع ادامه خواهیم داد. ما هنوز بر این باوریم که فضا برای دستیابی به یک توافق موقت در غزه وجود دارد. همچنین یکی از رهبران حماس نیز پیشتر (یکشنبه 6 اسفند) در اظهاراتی گفت: خوشبینی‌ها درباره نزدیک بودن زمان دستیابی به توافق مبادله اسرا چندان واقعی نیست. این شخصیت برجسته که نام وی ذکر نشده است، افزود: برای پایان دادن به رنج‌های ملت و متوقف کردن جنگ، با کمک میانجی‌ها با نگاه مثبت همکاری کردیم.

وی اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پذیرش مهمترین خواسته‌های ما درباره توقف جنگ، عقب نشینی کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه خودداری می‌کند. این فرمانده برجسته جنبش حماس، تصریح کرد: کشتار ساکنان شمال نوار غزه از طریق گرسنگی دادن، یک قتل عام است که مسیر مذاکرات را تهدید می‌کند.

مذاکرات برای برقراری دور جدید آتش بس و مبادله اسرا میان حماس و اسرائیل تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است اما شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز به نقل یک منبع سیاسی اسرائیلی پیشتر اعلام کرد که اسرائیل در حال بررسی اعزام هیاتی به مصر برای ادامه مذاکرات بر سر آتش بس احتمالی یا معامله آزادی گروگان‌ها با حماس است.

ای بی سی نیوز به نقل از این منبع گفت که آخرین دور مذاکرات در قاهره یک خوش بینی محدود ایجاد کرده است. مصر، همراه با قطر و آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات بین حماس و اسرائیل هستند. «ماجد محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر هم پیشتر در اظهاراتی در این باره گفته است: «اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مبنی بر فشار قطر به حماس برای آزادی گروگان‌ها چیزی جز تعلل و طولانی کردن جنگ نیست.»

او تصریح کرده است: «نخست‌وزیر اسرائیل خوب می‌داند که قطر از روز اول متعهد به میانجیگری، پایان دادن به بحران و آزادی گروگان‌ها بوده است.آتش‌بس بشردوستانه که باعث آزادی 109 گروگان شد، ثابت کرد که مذاکره تنها راه حل برای بازگرداندن آنها و پایان دادن به تشدید تنش است».

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر و با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «دیوید بارنیا» رئیس سازمان امنیت اطلاعات خارجی رژیم اسرائیل (موساد) دیدار و گفت وگو کرده است.

مسائل اصلی مذاکرات طرفین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر به منطقه خاورمیانه اعلام کرد هنوز امکان دستیابی به توافق آتش بس میان تل‌آویو و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و آزادی اسرا وجود دارد. روزنامه «هاآرتص» اسرائیل گزارش داده است که توافق حماس و اسرائیل در زمینه تبادل اسیران تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان قطعی خواهد شد.

گفته می‌شود، توافق تبادل اسرا و توقف (وقفه) جنگ اسرائیل در غزه شامل 6 هفته خواهد شد اما هنوز اسرائیل و حماس درباره بسیاری از مسائل اصلی مذاکرات به ویژه مدت زمان توقف درگیری، از هم فاصله دارند. اسرائیل مدعی است که همچنان 134 اسیر این رژیم در غزه هستند، همزمان نیز منابع فلسطینی اعلام کردند که حدود 8 هزار و 800 فلسطینی نیز همچنان در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

گروه‌های مقاومت فلسطین 15 مهرماه برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 (24 نوامبر 2023) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه 10 آذر (اول دسامبر 2023) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top